ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ &
Σταύρος Ξαρχάκος

Μια σχέση ζωής

Follow:

“Ο Γιώργoς Νταλάρας. Έvας άλλoς αφιερωμέvoς στo διαχρovικό ελληvικό όραμα της αιώvιας πvευματικής αvαζήτησης τoυ αvθρώπoυ. Ο τραγoυδιστής πoυ παρά τις πoλλές πρoκλήσεις τoυ “vυχτεριvoύ θεάματoς”, ως σύγχρovoς Βαμβακάρης, δεv λέει εύκoλα “vαι”. Αvτιστέκεται κι αυτός, σεμvά και απoφασιστικά, στo ξεπoύλημα τoυ ήθoυς, τoυ πvεύματoς της αvθρωπιάς και της Ελλάδας” / Σταύρος Ξαρχάκος, 1991

“Όταν τελείωνα το δημοτικό στα Εξάρχεια και λίγο μετά, τον έβλεπα να περνάει το δρόμο και τον έπαιρνα από πίσω για να τον βλέπω. Τον Σταύρο Ξαρχάκο τον ξέρω, επομένως, δεκάδες χρόνια. Με είχαν τρελάνει τα τραγούδια του. Ένας παθιασμένος μουσικός κι ένας σπουδαίος συνθέτης. Ένας αεικίνητος, γεμάτος ζωή άνθρωπος. Από τότε θαύμαζα τον ίδιο και το παράδειγμα της ζωής του και της τέχνης του. Γνώση, έμπνευση, επιμέλεια και γενναιοδωρία.

Κι ενώ μου σώζει την ψυχή και το μυαλό με τα τραγούδια του, μια φορά με έσωσε και βιολογικά. Όταν με περισυνέλεξε με τον Νίκο, τον καπετάνιο και φίλο του στην Αίγινα, πάνω από έναν βράχο. Ήμουν σαν ζαλισμένο κοτόπουλο -σχεδόν αναίσθητος- με ρήξη τυμπάνου στο δεξί αυτί, από τις συνεχείς καταδύσεις…” / Γιώργος Νταλάρας, 2018

Ξαρχάκος και Νταλάρας συνυπάρχουν σε συναυλίες, εντός και εκτός Ελλάδας, από τις αρχές της δεκαετίας του ’70. Τελευταίες τους συνεργασίες η συναυλία στο Καλλιμάρμαρο το 2016 και η συμμετοχή με το μουσικό σύνολο της Ερμούπολης ”Εν χορδαίς και Οργάνοις”.

Η πρώτη τους δισκογραφική συνάντηση γίνεται το 1988 με την αποτύπωση σε δίσκο της συναυλίας, που είχε πραγματοποιηθεί στο θέατρο Παλλάς τον Μάιο του 1988.

Τον επόμενο χρόνο εκδίδεται σε δίσκο η Misa Criolla του Ariel Ramirez, υπό τη διεύθυνση του Ξαρχάκου σε ζωντανή ηχογράφηση στον Καθολικό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Διονυσίου στην Αθήνα.

Στη διάρκεια της μουσικής του πορείας ο Γιώργος Νταλάρας θα συμπεριλάβει αρκετά τραγούδια του Ξαρχάκου στα ζωντανά του προγράμματα.

Τα «Κατά Μάρκον» το 1991 είναι ένα ολοκληρωμένο μουσικό έργο με νέα τραγούδια σε στίχους του Νίκου Γκάτσου. Τραγούδια που ”εκφράζουν με ζωντάνια, οργή, θλίψη και προφητικότητα τη σημερινή Ελλάδα της φθοράς, της διαφθοράς, της σήψης, του χαμού. Είναι τραγούδια “που ’ρχονται” από το βάθος του χρόνου του ελληνισμού, όπως αναφέρει ο Ξαρχάκος.
Κάποια τραγούδια του δίσκου παρουσιάζονται πρώτη φορά την Πρωτοχρονιά του 1992 στο Ολύμπιον της Θεσσαλονίκης. ”Τραγούδια για τα λάθη και τα πάθη της Ελλάδας με φωτεινό οδηγό το κεράκι του Μάρκου Βαμβακάρη”.

Το Δεκέμβρη του 2009 είναι η τελευταία δισκογραφική τους συνεργασία στο δίσκο ”Γι’ Αυτό Υπάρχουνε Οι Φίλοι”. Ο ερμηνευτής ηχογραφεί το τραγούδι ”Δάκρυ με το δάκρυ”. Πρόκειται για τους στίχους του Νίκου Γκάτσου πάνω σε μια μελωδία του Ξαρχάκου από το Ρεμπέτικο.

ΤΟ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ

1988
1988

Η συναυλία στο “Παλλάς” με τον Σταύρο Ξαρχάκο

Τον Μάιο, μαζί με την Δήμητρα Γαλάνη, είναι οι ερμηνευτές μιας συναυλίας του Σταύρου Ξαρχάκου στο “Παλλάς” που περιλαμβάνει τόσο παλιά τραγούδια του συνθέτη, όσο και τα τραγούδια από την ταινία “Ρεμπέτικο”.

1989
1989

Ερμηνεύει τη “Misa Criolla”

Τον Μάρτιο, στα πλαίσια του βραβείου “Δημήτρης Μητρόπουλος”, πραγματοποιείται στο “Παλλάς” μια συναυλία στην οποία τραγουδά για πρώτη φορά τη “Misa Criolla” του Αριέλ Ραμίρεζ, υπό την διεύθυνση του Σταύρου Ξαρχάκου και με τον ίδιο τον δημιουργό ανάμεσα στους θεατές. Είναι ένα έργο που θα ερμηνεύσει πολλές φορές από τότε σε διάφορους χώρους, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και με διάφορες αφορμές.

1989

Το έργο “Misa Criolla” δισκογραφείται

Το έργο “Misa Criolla” του Αριελ Ραμίρεζ κυκλοφορεί σε δίσκο με τη ζωντανή ηχογράφηση από τον καθολικό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Διονυσίου, υπό τη διεύθυνση του Σταύρου Ξαρχάκου.

1991
1991

“Τα κατά Μάρκον”

Ηχογραφεί μια σειρά καινούργιων τραγουδιών του Σταύρου Ξαρχάκου με στίχους του Νίκου Γκάτσου, “Τα κατά Μάρκον”. Είναι οι τελευταίοι στίχοι που γράφει ο Νίκος Γκάτσος, λίγο πριν φύγει από τη ζωή.

1996
1996

Τραγούδια για παιδιά στο Μέγαρο

Τον Ιανουάριο, πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, μουσική παράσταση με μια επιλογή από τραγούδια που έχουν γραφτεί για τα παιδιά ή αναφέρονται σε παιδιά. Διευθύνει ο Σταύρος Ξαρχάκος και συμμετέχουν επίσης η Ελένη Τσαλιγοπούλου και η παιδική χορωδία του Δημήτρη Τυπάλδου.

1996

Στο Παρίσι με την ΚΟΕΜ και στο Βερολίνο στην Όπερα

Τον Φεβρουάριο, μαζί με την Δήμητρα Γαλάνη, συμμετέχει σε μια συναυλία που δίνει στο Παρίσι ο Σταύρος Ξαρχάκος με την Κρατική Ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής (ΚΟΕΜ).

2016
2016

Ξαρχάκος στο Καλλιμάρμαρο

Συμμετέχει στη μεγάλη συναυλία του Σταύρου Ξαρχάκου που πραγματοποιήθηκε στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο.

2018
2018

Στο Πάρκο Νιάρχος ”Εν χορδαίς και Οργάνοις”

Στις 15 Ιουλίου στο Πάρκο Νιάρχος -μαζί με την Ηρώ Σαία- ο Γιώργος Νταλάρας συμμετέχει στη συναυλία της ομάδας μουσικών από τη Σύρο “Εν χορδαίς και οργάνοις”. Η επιμέλεια είναι του Σταύρου Ξαρχάκου.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΞΑΡΧΑΚΟΣ

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1939. Σπούδασε στο Ωδείο Αθηνών και συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι και στο Julliard School of Music της Νέας Υόρκης. Έχει γράψει τραγούδια για περισσότερους από 45 δίσκους, μουσική για 21 ταινίες και 15 τηλεοπτικές παραγωγές. Ακόμα, έχει συνθέσει μουσική για αρχαία τραγωδία, δράματα και διεθνή μπαλέτα.
Στην αρχή της σταδιοδρομίας του γράφει μουσική κυρίως για το θέατρο και τον κινηματογράφο και έτσι ξεχώρισε ως συνθέτης κινηματογραφικής και θεατρικής μουσικής.

Η πρώτη του μεγάλη επιτυχία έρχεται το 1963. Πρόκειται για τη μουσική στην κινηματογραφική ταινία του Βασίλη Γεωργιάδη «Κόκκινα φανάρια»: είναι τα τραγούδια «Άπονη ζωή», «Φτωχολογιά», που τα ερμήνευσε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, και το «Παράπονο» (ερμηνεία από την Τζένη Καρέζη). Τα τραγούδια αυτά έγιναν πολύ σύντομα επιτυχίες και ήταν τα πρώτα τραγούδια, που ηχογράφησαν ο Σταύρος Ξαρχάκος ως συνθέτης, όπως κι ο Λευτέρης Παπαδόπουλος ως στιχουργός.
Συνεχίζει την πορεία του στη μουσική με τη συνεργασία με τον Νίκο Γκάτσο. Μια συνεργασία που θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος της ζωής του ποιητή. Θεωρείται ως ένας από τους στυλοβάτες της έντεχνης ελληνικής μουσικής μαζί με τον Θεοδωράκη και τον Χατζιδάκι. Ο Σταύρος Ξαρχάκος, από τα τέλη της δεκαετίας του ’60, άρχισε να γράφει και κλασική μουσική. Στα έργα του περιλαμβάνονται σουίτες μπαλέτου, κοντσέρτα αλλά και συμφωνικά έργα.

Σπουδαίος δίσκος του θεωρείται το βραβευμένο έργο «Το Ρεμπέτικο» (1983), που ήταν η μουσική για την ομότιτλη ταινία σε σκηνοθεσία του Κώστα Φέρρη.

Έχει βραβευτεί πολλές φορές σε κινηματογραφικά και μουσικά φεστιβάλ, όπως το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Το Μάιο του 1994 ανακηρύχθηκε Διδάκτωρ Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Adelphi της Νέας Υόρκης. Στις αρχές του 1995 ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση της «Κρατικής Ορχήστρας Ελληνικής Μουσικής» (KOEM). Τον Δεκέμβριο του 2019 αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτορας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.