ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ &
Μίκης Θεοδωράκης

Από τη γνωριμία στο Παρίσι, στις μεγάλες συναυλίες σε Ελλάδα και εξωτερικό

Follow:

“Ο Γιώργος Νταλάρας είναι ένας κορυφαίος λαϊκός τραγουδιστής, συνεχιστής της ”σχολής” Καζαντζίδη – Μπιθικώτση. Φορτώθηκε ο ίδιος αυτόν τον βαρύ τίτλο που όμως κατάφερε να τον αναδείξει και να τον διατηρήσει στην κορυφή τις τελευταίες δεκαετίες. Σε αντίθεση -ή μάλλον συμπληρωματικά- με τους δυο δασκάλους του ασχολήθηκε με όλο το εύρος της ζωντανής λαϊκής μας μουσικής τραγουδώντας την ποίηση του Παπαδόπουλου, του Ελευθερίου, του Τριπολίτη, του Γκάτσου, του Ρίτσου, του Σεφέρη και τόσων άλλων, προσέφερε με τη φωνή του, την ευαισθησία του και τη μουσικότητα της ερμηνείας του μεγάλη υπηρεσία. Δύναμη, λάμψη και πλατιές διόδους πρόσβασης στο μεγάλο κοινό. Σ’ αυτή την επανάσταση της έντεχνης λαϊκής μουσικής αναδείχθηκε σε έναν Απόστολο βάζοντας το δικό του αποτύπωμα στο παρόν και στο μέλλον αυτής της προσπάθειας με στόχο πάντοτε αυτή η εξέλιξη της ελληνικής μουσικής να παραμένει πιστή στις ρίζες της λαϊκής μουσικής μας παράδοσης, όπως τη διαμόρφωσαν ο Βαμβακάρης και η Σχολή Τσιτσάνη. Εγώ προσωπικά του οφείλω πολλά και θεωρώ τον εαυτό μου ευτυχή, γιατί βρήκα στο πρόσωπό του κυρίως τον συνεχιστή του Γρηγόρη Μπιθικώτση, τον εμψυχωτή της λαϊκότροπης πλευράς της μουσικής μου.” / Μίκης Θεοδωράκης, 2019

“Ο Θεοδωράκης είναι ένα από τα σπουδαιότερα πρόσωπα της μουσικής μου μυθολογίας. Ο σημαντικότερος πρέσβης της ελληνικής μουσικής κουλτούρας σε όλο τον κόσμο. Πολύ πριν τον γνωρίσω, παιδάκι, ένιωσα μέσα από τα τραγούδια του να ”ψηλώνω”. Ποιος θα μου έλεγε ότι λίγα χρόνια αργότερα θα είχα τη μεγάλη τιμή να τραγουδήσω τα τραγούδια του.
Χωρίς τον Μίκη η ζωή όλων μας θα ήταν διαφορετική. Η Ελλάδα είχε την τύχη να γεννήσει μεγάλους καλλιτέχνες, μουσικούς και ποιητές. Ο Μίκης όμως ήταν εκείνος που μας οδήγησε στον κοινωνικό πολιτισμό. Ο Μίκης μας έμαθε ότι δεν υπάρχει μόνο η καθημερινή μας μετριότητα αλλά και η πολιτική μας πραγματικότητα. Πρέπει να συνδυάζουμε την καλλιτεχνική μας δράση με τα τεκταινόμενα.” / Γιώργος Νταλάρας

Η πρώτη γνωριμία του Γιώργου Νταλάρα με τον Μίκη Θεοδωράκη έγινε στο σπίτι του συνθέτη στη Νέα Σμύρνη. Ήταν 12-13 χρονών όταν πήγε με την μητέρα του για να του δώσουνε μια μπομπίνα να ακούσει τον πατέρα του που ήταν μουσικός και ζούσε εκτός Ελλάδας. Όταν το 1972 συναντήθηκαν στο Παρίσι με αφορμή την επικείμενη συνεργασία τους στα ”18 Λιανοτράγουδα της Πικρής Πατρίδας”, η συζήτηση ξεκίνησε με την ανάμνηση αυτής την πρώτης γνωριμίας. Κι όταν καθίσανε στο πιάνο ο Μίκης είπε: “Έλα τώρα να τραγουδήσουμε παρέα να δούμε τι ξέρεις”. Ο Γιώργος Νταλάρας τραγούδησε σχεδόν όλα τα τραγούδια. Έκπληκτος ο συνθέτης: “απ’ ότι βλέπω εσύ έχεις μελετήσει”. Και η απάντηση: “Όχι μελετήσει, έχω αγαπήσει αυτά τα τραγούδια”. Η συνάντησή τους στο Παρίσι ήταν ουσιαστικά και η πρώτη γνωριμία τους.

Μίκης Θεοδωράκης, Μαρία Φαραντούρη & Γιώργος Νταλάρας, 1974.

Το 1973 πραγματοποιούνται κρυφά οι ηχογραφήσεις για τα 18 Λιανοτράγουδα της Πικρής Πατρίδας σε ποίηση του Γιάννη Ρίτσου στο στούντιο της Κολούμπια. Ο δίσκος κυκλοφορεί την επόμενη χρονιά και πέρα από τη σημασία του ως καλλιτεχνικό και πολιτικό γεγονός, έδωσε την ευκαιρία να δηλώσει ο ερμηνευτής την αλλαγή νοοτροπίας όσον αφορά στον τρόπο ψυχαγωγίας. Γιατί ένιωθε ότι κάτι άλλο συμβαίνει στην κοινωνία.
Το 1976, ακολουθεί η ηχογράφηση των τραγουδιών ”Κόκκινο τριαντάφυλλο” και ”Εκείνος ήταν μόνος” που γράφτηκαν στη μνήμη του Αλέκου Παναγούλη.

Στο στούντιο συναντιούνται ξανά το 1981 για το ”Ραντάρ”. Νέα πολιτικά και κοινωνικά τραγούδια σε στίχους του Κώστα Τριπολίτη. Ο δίσκος αυτός, έρχεται σε μία περίοδο ύφεσης του πολιτικού τραγουδιού. Είχε όμως απήχηση και διεισδυτικότητα στον κόσμο και ιδιαίτερα στη νεολαία. Καινούργια στιχουργική, νέα γλώσσα από τον Τριπολίτη και λυρική προσέγγιση από τον συνθέτη.
Η συνεργασία τους δεν περιορίζεται μόνο δισκογραφικά. Μετά την πτώση της δικτατορίας ο Γιώργος Νταλάρας συμμετέχει σε όλες τις μεγάλες και ιστορικές μεταπολιτευτικές συναυλίες ανά την Ελλάδα. Δεκάδες χιλιάδες κόσμου κατακλύζουν τα γήπεδα και τραγουδούν ελεύθερα μετά από επτά χρόνια φίμωσης της έκφρασης.

Από τότε κι όλα αυτά τα χρόνια ο Γιώργος Νταλάρας συνεργάζεται και συναυλιακά με τον συνθέτη, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Σημαντική θεωρείται η συμμετοχή στην εκ νέου παρουσίαση, το καλοκαίρι του 1980, στο ”Τραγούδι του νεκρού αδελφού”, όπου τραγούδησε τα λαϊκά τραγούδια της μουσικο-θεατρικής παράστασης. Περιοδεία στην Κούβα και στη Νικαράγουα το 1981 και η γνωριμία με τον Φιντέλ Κάστρο. Αφιερώματα στο Ηρώδειο (με τη Metropole Orchestra), στο Μέγαρο και οι ανάλογες δισκογραφικές εκδόσεις αυτών των συναυλιών.

Ακολουθούν τρεις δίσκοι με ζωντανές ηχογραφήσεις έργων του Μίκη Θεοδωράκη. Το 1988 κυκλοφόρησε ο δίσκος με την ζωντανή ηχογράφηση του «Άξιον Εστί» στο Ηρώδειο, το 1995 κυκλοφόρησε ο δίσκος αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη και στα κινηματογραφικά τραγούδια του και το 2006 κυκλοφόρησε διπλός δίσκος με ζωντανή ηχογράφηση της «Ρωμιοσύνης» και του «Άξιον Εστί» από τις συναυλίες στο ΜΜΑ. H «Ρωμιοσύνη» ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά μετά από 40 χρόνια. «Κανείς δεν τόλμησε να την αγγίξει. Όχι μόνο γιατί ο Μπιθικώτσης είχε βάλει τον πήχυ πολύ ψηλά αλλά και γιατί το έργο έχει τρομακτικές ερμηνευτικές δυσκολίες. Πολύ σωστά περίμενε ο Νταλάρας τόσα χρόνια ώστε να είναι έτοιμος να κάνει το μεγάλο βήμα.», «Πρέπει να υπογραμμίσω την ωριμότητα της ερμηνείας και την πληρότητα της φωνής του Γιώργου Νταλάρα, που μπορεί σήμερα πια να είναι βέβαιος ότι πήγε αυτά τα δύο «μνημειακά» έργα ένα βήμα πιο μπροστά», δήλωσε ο Μίκης Θεοδωράκης. Δισκογραφικά, μερικά ακόμα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη έχουν συμπεριληφθεί και σε άλλους δίσκους του Νταλάρα, κυρίως από ζωντανές ηχογραφήσεις. Την άνοιξη του 1990 ο Νταλάρας με τον Θεοδωράκη στην διεύθυνση, τη συμμετοχή της Μαρίας Δημητριάδη και της χορωδίας της Δρέσδης, πραγματοποίησαν μεγάλη περιοδεία, υπό την αιγίδα της Διεθνούς Αμνηστίας, στην Ευρώπη, από τηv Ισπανία μέχρι τις Σκανδιναβικές χώρες. Στις 22 αυτές συναυλίες ερμήνευσε τα «μετασυμφωvικά» έργα τoυ μεγάλου συνθέτη (Κατάσταση Πολιορκίας, Raven, Επιζών, Επιφάνεια Αβέρωφ).

Οι σημαντικές περιοδείες με τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη συνεχίζονται στην Ευρώπη και αργότερα με τα λαοφίλητα τραγούδια του Μίκη – μαζί με τη Μαρία Φαραντούρη, το 2009 & το 2015. Η τελευταία συμμετοχή του Γιώργου Νταλάρα ήταν στη συναυλία για τον Μίκη στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο το 2019, τραγουδώντας για πρώτη φορά ”Στον Άγνωστο Ποιητή”. Είναι προφανές πως η συνεργασία τους δεν σταματά εδώ. Γιατί η μουσική του Θεοδωράκη έχει πάντα λόγο κι αιτία να ακούγεται και να ερμηνεύεται.

ΤΟ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ

1973
1973

Ηχογραφώντας κρυφά τα “18 Λιανοτράγουδα της Πικρής Πατρίδας”

Ο Νοέμβρης του 1973 και οι μέρες της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, τον βρίσκουν να ηχογραφεί κρυφά, ύστερα από συνεννοήσεις με τον Μίκη Θεοδωράκη στο Παρίσι, τα ''18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας'' του Γιάννη Ρίτσου. Αυτός ο δίσκος θα κυκλοφορήσει την επόμενη χρονιά.

1974
1974

“18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας”

Με τη Μεταπολίτευση, κυκλοφορεί ο δίσκος ''18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας'' του Μίκη Θεοδωράκη και του Γιάννη Ρίτσου. Τα πρώτα τραγούδια του συνθέτη που κυκλοφόρησαν μετά την άρση της απαγόρευσης των τραγουδιών του.

1974

Στις ιστορικές “ελεύθερες” συναυλίες μετά την πτώση της χούντας

Τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο, συμμετέχει -μαζί με άλλους καλλιτέχνες- στις ιστορικές, ''ελεύθερες'' συναυλίες του Μίκη Θεοδωράκη στο Στάδιο Καραϊσκάκη και στο Γήπεδο του Παναθηναϊκού.

1980
1980

“Το τραγούδι του νεκρού αδελφού” στο θέατρο Αθήναιον

Το καλοκαίρι, συμμετέχει στην εκ νέου παρουσίαση του έργου του Μίκη Θεοδωράκη ''Το τραγούδι του νεκρού αδελφού'' στο θέατρο ''Αθήναιον'', σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολωμού.

1981
1981

Κυκλοφορεί το ”Ραντάρ”

Κυκλοφορεί ένας κύκλος καινούργιων τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη, σε στίχους του Κώστα Τριπολίτη κι ερμηνευτή τον Γιώργο Νταλάρα. Το ''Ραντάρ''. Τραγούδια-αναφορές στα αδιέξοδα της σύγχρονης ζωής.

1981

Στην Κούβα και τη Νικαράγουα

Τον Ιούλιο, με τον Μίκη Θεοδωράκη και την Μαρία Φαραντούρη περιοδεύουν στην Κούβα και τη Νικαράγουα. Στην Αβάνα γνωρίζεται με τον Φιντέλ Κάστρο.

1983
1983

Στο Κατράκειο Τσιτσάνης & Θεοδωράκης

Συμμετέχει στις εκδηλώσεις του Μουσικού Αυγούστου, που διοργανώνονται στο ''Κατράκειο'' της Νίκαιας (πρώην Κοκκινόβραχος). Τραγουδά στα αφιερώματα στον Μίκη Θεοδωράκη, στον Βασίλη Τσιτσάνη - και οι δυο παρόντες στις συναυλίες - αλλά και του Μάνου Λοίζου.

1988
1988

Στη συναυλία του Μίκη Θεοδωράκη στην Πάτρα

Στα τέλη Ιουνίου (29.6.1988), συμμετέχει στη συναυλία του Μίκη Θεοδωράκη που πραγματοποιείται στο Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας.

1988

“Άξιον εστί” στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού

Τον Σεπτέμβριο κρατά το ρόλο του λαϊκού τραγουδιστή σε μια νέα παρουσίαση του “Άξιον εστί” του Μίκη Θεοδωράκη και του Οδυσσέα Ελύτη στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Διευθύνει ο συνθέτης, το ρόλο του ψάλτη κρατά ο Ανδρέας Κουλουμπής και αφηγητής είναι ο Νικήτας Τσακίρογλου. Είναι η πρώτη φορά που ο Μίκης Θεοδωράκης διευθύνει στο Ηρώδειο.

1990
1990

Στην Ευρώπη με τα ”μετασυμφωνικά” του Θεοδωράκη

Την άνοιξη, με τον Μίκη Θεοδωράκη, πραγματοποιεί σειρά συναυλιών στην Ευρώπη, μαζί με την Μαρία Δημητριάδη και την χορωδία της Δρέσδης. Τα “μετασυμφωνικά” έργα του μεγάλου συνθέτη ταξιδεύουν σε 22 ευρωπαϊκές πόλεις.

1995
1995

Με τη “Metropole Orchestra” στο Ηρώδειο

Αρχές Σεπτεμβρίου, ο Γιώργος Νταλάρας με τη συνεργασία της “Metropole Orchestra” παρουσιάζει στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, ένα αφιέρωμα στις μουσικές και τα τραγούδια που έχει γράψει ο Μίκης Θεοδωράκης για τον κινηματογράφο.

1995

70 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη

Στις 18.9.1995, συμμετοχή στη συναυλία στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο για τα 70 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη.

1995

“100 χρόνια σινεμά”

Κυκλοφορεί από την EMI Classics σε 15 χώρες το αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη από τη ζωντανή ηχογράφηση στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, με τη Metropole Orchestra. “100 χρόνια σινεμά” ο τίτλος του διπλού cd.

1997
1997

“Τα τραγούδια της θάλασσας”

Στον Πειραιά και στην Πάτρα αργότερα, συναυλίες αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη με τίτλο “Τα τραγούδια της θάλασσας”.

2001
2001

Στους Δελφούς με την Ossipov για τους πρόσφυγες

Τον Ιούνιο, μαζί με την Αμερικανίδα τραγουδίστρια Jacelyn B. Smith και την ρώσικη ορχήστρα “Ossipov”, συμμετέχει στη συναυλία που οργανώνει η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες στους Δελφούς, προς τιμήν του Μίκη Θεοδωράκη.

2002
2002

Στη λυρική κωμωδία του Μίκη Θεοδωράκη “Λυσιστράτη”

Τον Απρίλιο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ανεβαίνει η λυρική κωμωδία του Μίκη Θεοδωράκη “Λυσιστράτη”, βασισμένη στο έργο του Αριστοφάνη. Ο Γιώργος Νταλάρας έχει το ρόλο του ποιητή και σχολιαστή των γεγονότων και μετέχει πρώτη φορά σε όπερα. Την παράσταση σκηνοθετεί ο Γιώργος Μιχαηλίδης και την επιμέλεια της μουσικής διεύθυνσης έχουν ο Νίκος Τσούχλος και ο Βασίλης Χριστόπουλος.

2003
2003

Για τον Μίκη Θεοδωράκη

Τον Αύγουστο, συμμετοχή στις συναυλίες για τον Μίκη Θεοδωράκη στη Δημητσάνα, στα Εξαμίλια και στη Μακρόνησο.

2005
2005

Στα Χανιά και στην Κύπρο για τον Μίκη Θεοδωράκη

Τον Ιούλιο, συμμετοχή στη συναυλία για τον Μίκη Θεοδωράκη στα Χανιά, με αφορμή τα 80α γενέθλια του συνθέτη. Ομιλία του Γιώργου Νταλάρα στο συνέδριο που διοργανώνεται για τον Μίκη Θεοδωράκη.

2005

“Ρωμιοσύνη” και “Άξιον εστί” στο Μέγαρο

Το Νοέμβριο, πραγματοποιούνται δυο μεγάλες συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τα έργα του Μίκη Θεοδωράκη “Ρωμιοσύνη” σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου και “Άξιον εστί” σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη. Αφηγητής είναι ο Γιώργος Κιμούλης. Συμμετέχει η Λαϊκή Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης, Λαϊκή Ορχήστρα, η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του Ανδρέα Πυλαρινού, η Χορωδία της ΔΕΗ υπό τη διεύθυνση του Κωστή Κωνσταντάρα, η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων υπό τη διεύθυνση του Σταύρου Μπερή και η Νεανική Χορωδία του Λεοντείου Λυκείου Νέας Σμύρνης υπό τη διεύθυνση της Κατερίνας Βασιλικού. Τα έσοδα της συναυλίας δίδονται στο Σύλλογο Επανένταξης Εθισμένων “Επιστροφή”.

2006
2006

Έργα του Μίκη Θεοδωράκη στο Κολλέγιο Αθηνών

Συμμετέχει στις δυο συναυλίες στο Κολλέγιο Αθηνών με έργα του Μίκη Θεοδωράκη υπέρ των σκοπών του Ταμείου Υποτροφιών του Κολλεγίου (21 & 22 Μαρτίου).

2006

Σε δίσκο οι ζωντανές ηχογραφήσεις των έργων “Ρωμιοσύνη – Άξιον εστί”

Μια ακόμη σημαντική κυκλοφορία είναι η ζωντανή ηχογράφηση των συναυλιών από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τα έργα “Ρωμιοσύνη - Άξιον εστί” του Μίκη Θεοδωράκη.

2008
2008

“Άξιον εστί” στο Βόλο

Στις 24.3.2008 συναυλία στο Βόλο με το “Άξιον εστί” του Μίκη Θεοδωράκη και του Οδυσσέα Ελύτη. Η συναυλία πραγματοποιείται στο Δημοτικό Θέατρο Βόλου με τη συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρας Βόλου, υπό τη διεύθυνση του Συμεών Κογκάν.

2009
2009

Βερολίνο, Άμστερνταμ, Βρυξέλλες με τη Μαρία Φαραντούρη

Τον Ιούνιο, συναυλίες στην Ευρώπη (Βερολίνο, Άμστερνταμ, Βρυξέλλες) μαζί με τη Μαρία Φαραντούρη σε ένα αφιέρωμα στα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη.

2010
2010

Κατά του ρατσισμού και της ξενοφοβίας

Στο ναό του Αγίου Παντελεήμoνα Αχαρνών (αρχές Δεκεμβρίου) πραγματοποιείται συναυλία σε μια προσπάθεια αντίθεσης στο ρατσισμό και στη ξενοφοβία. Συμμετέχει η Καμεράτα υπό τη διεύθυνση του Αλέξανδρου Μυράτ. Ο Γιώργος Νταλάρας ερμηνεύει το “Gloria” από τη Misa Criolla του Ariel Ramirez και “Της Αγάπης αίματα” από το Άξιον εστί του Μίκη Θεοδωράκη και του Οδυσσέα Ελύτη.

2014
2014

“Η ποίηση στη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη”

Τον Μάρτιο (18 & 19.3.2014) πραγματοποιούνται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών δυο συναυλίες με μελοποιημένη ποίηση από τον Μίκη Θεοδωράκη. Τίτλος των συναυλιών “Η ποίηση στη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη”. Μαζί με τον Γιώργο Νταλάρα, εμφανίζονται η Ελεονώρα Ζουγανέλη και ο Μίλτος Πασχαλίδης. Συμμετέχει επίσης,η Νεανική Χορωδία Λεοντείου Λυκείου Νέας Σμύρνης, υπό τη διδασκαλία της Κατερίνας Βασιλικού.

2014

Η μελοποιημένη ποίηση του Ελευθερίου από τον Θεοδωράκη

Τον ίδιο μήνα συμμετοχή στο αφιέρωμα στη μελοποιημένη ποίηση του Μάνου Ελευθερίου από τον Μίκη Θεοδωράκη, στον Ιανό (11.4.2014). Μαζί με τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες είναι και η Λαϊκή Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης.

2015
2015

“Κράτησα τη ζωή μου”

Εντός του 2015 κυκλοφορούν σημαντικές εκδόσεις cd. “Κράτησα τη ζωή μου”, η ζωντανή ηχογράφηση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών μελοποιημένης ποίησης από τον Μίκη Θεοδωράκη.

2015

90 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης στο Ηρώδειο

Στις 14 Ιουλίου, πραγματοποιείται μια συναυλία στο Ηρώδειο με αφορμή τα 90 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη. Η παρουσίαση του έργου “Άξιον εστί” σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη. Συμμετέχουν επίσης - εκτός του Γιώργου Νταλάρα - και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών,υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού, ο Δημήτρης Πλατανιάς στο ρόλο του ψάλτη και ο Άκης Σακελλαρίου ως αφηγητής. Η Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων, η Χορωδία του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, η Χορωδία της ΕΡΤ και η Χορωδία “Μελωδοί” αποτελούν τους υπόλοιπους συμμετέχοντες. Ο Μίκης Θεοδωράκης τιμά τους συντελεστές με την παρουσία του.

2015

Αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη

Τον ίδιο μήνα συμμετοχή στη συναυλία-αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη, που πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

2015

Στην Ευρώπη με τα τραγούδια του Μίκη

Μαζί με τη Μαρία Φαραντούρη -τον Οκτώβριο- ταξιδεύουν σε τέσσερις ευρωπαϊκές πόλεις με το αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη (Ζυρίχη, Μόναχο, Στουτγκάρδη, Ρότερνταμ).

2018
2018

Το “Άξιον εστί” στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Τον Νοέμβριο, παρουσιάζεται το “Άξιον εστί” του Μίκη Θεοδωράκη και του Οδυσσέα Ελύτη στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Συμμετέχουν επίσης η Συμφωνική Ορχήστρα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης.

2019
2019

Ο Μίκης στο Καλλιμάρμαρο

Τον ίδιο μήνα, συμμετοχή στη συναυλία αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη που πραγματοποιείται στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο.

ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

Ο Μίκης Θεοδωράκης, κρητικής καταγωγής, γεννήθηκε στη Χίο στις 29 Ιουλίου του 1925. Έζησε σε πολλές πόλεις της Ελλάδας για να καταλήξει στην Αθήνα, στην οποία έκτοτε διαμένει.

Από το 1954 έως το 1960 εργάσθηκε στο Παρίσι και στο Λονδίνο γράφοντας συμφωνική μουσική, μπαλέτα και μουσική για ταινίες. Στα 1960 τίθεται επικεφαλής του αναγεννητικού πολιτιστικού – πολιτικού κινήματος στην Ελλάδα με επίκεντρο τη σύζευξη ποίησης και μουσικής συνθέτοντας δεκάδες κύκλους τραγουδιών, ορατόρια, επιθεωρήσεις, μουσική για το αρχαίο ελληνικό δράμα και άλλα. Το κίνημα αυτό συνδέεται με τις προοδευτικές πολιτικές δυνάμεις της εποχής, που στόχευαν πέρα από τον εκδημοκρατισμό της κοινωνικής ζωής σε μια βαθύτερη και ευρύτερη αναγέννηση του ελληνικού λαού. Το γεγονός αυτό τον φέρνει συχνά στο επίκεντρο της πολιτικής ζωής με κορύφωση την ενεργό συμμετοχή του στο αντιστασιακό κίνημα κατά της στρατιωτικής δικτατορίας (1967-74).

Ο Θεοδωράκης ασχολήθηκε με όλα τα είδη της μουσικής, το δε έργο του πολύμορφο και πλούσιο, επεκτείνεται πέραν της μουσικής σε τομείς όπως η ποίηση, η πεζογραφία, η φιλοσοφία και η μουσικολογία – ακόμη και σε πολιτικά δοκίμια.
Η πρώτη περίοδος της μουσικής του δημιουργίας (1940-53) περιλαμβάνει τραγούδια, ορατόρια, μουσική δωματίου, μπαλέτα και συμφωνικά έργα. Κορυφαίο έργο η Πρώτη Συμφωνία.
Η δεύτερη περίοδος, η Παρισινή (1954-59)περιλαμβάνει έργα μουσικής δωματίου, μπαλέτα και συμφωνικά. Κορυφαίο έργο είναι το μπαλέτο Αντιγόνη που ανέβηκε το 1959 στο Covent Garden.
Η τρίτη περίοδος 1960-80 είναι αφιερωμένη στο κίνημα της έντεχνης λαϊκής μουσικής με κυριότερες συνθέσεις τα ορατόρια  Άξιον Εστί και Canto General.

Ακολουθεί η τέταρτη περίοδος από το 1981 έως το 1988, κατά την οποία, συνεχίζοντας πάντοτε να συνθέτει κύκλους τραγουδιών, επιστρέφει στη συμφωνική μουσική με κύρια έργα την Τρίτη Συμφωνία, την Εβδόμη Συμφωνία, την πρώτη του Όπερα Κώστας Καρυωτάκης (Οι μεταμορφώσεις του Διονύσου) και το μπαλέτο Ζορμπάς.

Τέλος κατά την πέμπτη περίοδο (1989 έως σήμερα) συνθέτει βασικά τις όπερές του (λυρικές τραγωδίες) Μήδεια, Ηλέκτρα και Αντιγόνη. Την Τριλογία αυτή συμπληρώνει η  ‘Οπερα Λυσιστράτη. Με τα έργα αυτά ο Θεοδωράκης εγκαινιάζει την εποχή του Λυρικού Βίου, δηλαδή την ολοκληρωτική στροφή του προς τον λυρισμό και την τελειοποίηση της λυρικής μουσικής έκφρασης σε όλο το φάσμα της μουσικής του δημιουργίας.